december 22, 2012

Skrivpuff: förlåtelse

"Förlåt, det var en olyckshändelse. Jag menade det inte"
Det magiska ordet förlåt. Helt plötsligt är allting bra igen, eller? Ordet kan ibland sakna mening och vara något man säger när man råkat puffa till någons väska i affären, eller råkat kliva någon på tårna. Likväl kan det vara något som behöver sägas om man sårat någon ordentligt, men då får man allt ändra ordföljden och be om förlåtelse. Snälla förlåt mig. I mina öron låter det mer uppriktigt och sanningsärligt.

Men vad betyder ordet egentligen? Vad innebär förlåtelse? Är allt verkligen bra?

Slår man på ordet förlåt i ordboken så får man fram att det faktiskt är ett förhänge av tyg. Ett skynke, som kanske döljer en inbyggd säng.
Men det är knappast det ordet vi är ute efter idag, så vi får istället titta närmare på ordet förlåta. Där kan vi på wiktionary hitta att ordet på ålderdomlig svenska innebär att lämna och överge. Ger man sin förlåtelse, går man alltså med på att lämna en oförrätt bakom sig och glömma bort den?

Att gå vidare och lämna det bakom sig, låter absolut som rätt tolkning av ordet förlåtelse i mina öron. Men att glömma? Om något är så pass stort att man behöver be om förlåtelse, går det någonsin att glömma?

6 kommentarer:

  1. Jag tycker det är svårt det där. Det finns en person som jag aldrig kommer att förlåta någonsin. Men det finns å andra sidan ganska många gånger där ett "förlåt" hjälper en ganska avsevärt på vägen.

    Jag tror att "förlåt" ofta är ett sätt att säga "jag är ledsen att jag ställde till det för dig/sårade dig/uppförde mig illa. Men jag vill vara din vän och jag hoppas att du kan bortse från detta".

    SvaraRadera
  2. "Lär dig livets stora gåta: Älska, glömma och förlåta!"

    Svåra saker det där, en del saker är nog farliga att glömma! Tänkvärd text.

    SvaraRadera
  3. Ja, det finns onekligen många valörer, men det enda som kan ge substans åt en förlåtning är att den som ber om förlåtelse uppriktigt vill anstränga sig för att det skedda inte ska ske igen, och att förlåtaren faktiskt tror på det.

    SvaraRadera
  4. Etymologiska studier är alltid berikande i moralfrågor.

    SvaraRadera
  5. Svårt. Tänkvärt. Lär mig aldrig.

    SvaraRadera